Berbagai Dugaan Menimpa Kami …. datangnya pertolongan dari ALLAH jua

Assalamualaimum wbkt..

Salam sejahtera untuk para pembaca budiman serta penderma yang baik hati.. dan yang akan menderma selepas membaca blog ini… jangan malu2 untuk berbakti dan beramal jariah..

Petang semalam, kami dikejutkan dengan satu panggilan telipon daripada kontraktor, beliau memohon maaf kerana berlaku sesuatu yang tidak dapat dielakkan… “kontraktor bumbung saya nak mintak tambahan RM20 ribu lagi lah En Riza”.. ” Apa yang harus saya buat”, katanya… saya kata.. “Mana boleh macam ni, harga tu kira dah satu kali ganda dari harga yang kita telah setuju”.. selepas berbincang panjang lebar, malamnya satu sms saya terima.. “Mereka setuju menurunkan harga tambahan kepada Rm18ribu”.. saya kata “Jangan layan… saya akan usahakan mencari orang lain..”

Pening kepala memikirkan betapa dugaan dan ujian terus menimpa kami sepanjang mengusahakan pembinaan surau ini… kontraktor lari dengan wang deposit yang belum dipulangkan… kerenah itu ini.. dan terbaru yang ni… itulah ujian Allah.. kami rehda..

Malam tu jugak saya mula mencari pengganti, pagi tadi Alhamdulillah.. seorang kawan sanggup mengerahkan pekerja dan peralatan untuk bekerja pada hujung minggu (Ahad) sahaja tanpa mengenakan sebarang bayaran.. Alhamdulillah.. terima kasih Allah… di saat kami memerlukan.. datang jua pertolonganMu…

Kami serahkan kepada kontraktor terbabit untuk meneruskan pembinaan bumbung… mungkin agak tergendala atau terlewat sedikit progress pembinaan/ pemasangan bumbung.. namun pembinaan akan terus berjalan…

Terima kasih kepada Aker Solution melalui En Nizam untuk bantuan yang bakal meneruskan pembinaan Bumbung surau kami..

Sekian, wassalam

Jumpa lagi

Perkembangan Semasa

Salam, selamat bertemu kembali kepada semua pembaca dan penderma budiman sekalian. Semalam, bermula pemasangan bingkai tingkap bawah dan tingkap atas, nampaknya ada sedikit kesilapan yang mesti diperbetulkan oleh kontraktor. Tingkap bawah dan atas semestinya pada jajaran yang sama tepat nanti siap nampa tak selaras… hari ini kontraktor kena bukak dan pasang balik..

Kerja bumbung sudahpun bermula, sekarang dalam proses penyediaan lukisan kerja.. lukisan ini dapat memastikan sebarang masalah semasa pembinaan dan semasa pemasangan kelak. Lukisan ini juga hendaklah memastikan semua detail dimasukkan termasuk detail bangunan dalam segi kelebaran siap bina untuk memastikan bumbung yang dibina kelak sepadan dengan keluasan sebenar siap bina bangunan.

Pembelian bahan dalam proses kerana difahamkan pihak kontraktor telahpun mendapat dana yang disumbangkan oleh penderma senyap.

Alhamdulillah.. syukur juga petemuan dengan Pengarah UPEN Negeri Selangor berjalan lancar dan ada kes yang kuat untuk diselesaikan dengan segera.. bagi mereka masa 3 minggu lagi.

Selebihnya… kami berdoa agar segalanya dipermudahkan Allah. moga surau ini dapat digunakan bermulanya Ramadhan 1433 tahun ini… Aminnn

Wassalam.. jumpa lagi

Derma Terbaru RM30k dan Pembinaan Bumbung Surau

Assalamualaikum wbkth….

Salam sejahtera kepada semua pembaca dan penderma budiman. Moga hari ini dan hari2 mendatang and akan terus berada dalam rahnat-Nya senantiasa.

Untuk makluman semua, kami telah menerima derma sebanyak RM30 ribu dari seorang penderma (derma kedua) untuk surau kami. Alhamdulillah syukur. Dana terkumpul keseluruhan telahpun mencecah RM530 ribu dan insya Allah akan terus meningkat. Seperkara lagi, semalam kami mendapat perkhabaran gembira bahawa seorang penderma akan membiayai keseluruhan pembinaan bumbung surau. Derma ini adalah dari usaha kontraktor pertama kami Caliph Construction, juga atas permintaan penderma tersebut, kerja-kerja bumbung ini akan dibuat dan dipasang oleh Caliph Construction juga.

Dengan dua perkembangan terbaru ini, tiada apa lagi yangdapt kami ucapkan melainkan kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah SWT yang memudahkan urusan kami sehingga kini.

Kami masih lagi mencari jalan penyelesaian di atas janji2 MB Selangot untuk membiayai bekalan bahan-bahan pembinaan untuk surau kami sebagaimana yang diumumkan beliau pada majlis penentuan arah kiblat dan upacara pecah tanah pada 19hb Jun 2010 yang lepas. Dah lama dah… tapi janji tetap janji… wajib dikotakan, tambahan lagi sebagai pemimpin tertinggi Negeri Selangor ini sendiri.

Kami serahkan kembali kepada rahmat Allah, moga perbincangan dengan pihak UPEn menemui jalan singkat, dan kami akan dapat menyiapkan pembinaan keseluruhan Surau ini sebelum Ramadhan 1433 ini dan menduduki untuk pertama kalinya pada Awal Ramadhan 1433. Insya Allah. Amin ya Rabbal Alaminnnn

Moga bertemu kembali.

Wallahua’lam.

Kemajuan Bulan 12, 2011

Assalamualaikum wbkt..

Salam sejahtera kepada semua pengunjung blog surau Al-Qayyum.. dah 2 bulan tak update, walau bagaimanapun, pembinaan tetap berjalan – cuma saya jer yang kesuntukan masa berinternet..

Pandangan keseluruhan surau dari sebelah menara..

Ini adalah gambar terkini pada akhir Dis 2011, buat masa sekarang kemajuan ketara untuk mengikat batu bata disekeliling ruang solat utama, bilik imam dan ajk dan bahagian atas juga telahpun bermula, sedikit masa lagi akan saya kemaskini untuk bulan Jan 2012 pula.. harapnya ada masa yang dapat diluangkan.

Kami masih tercari-cari, ternanti – tertagih janji MB Selangor ( Kerajaan Negeri) untuk membekalkan bahan mentah untuk keseluruhan pembinaan sebagaimana yang telah DIJANJIKAN pada 20hb Jun 2010 lagi.. mana-mana janji, mana? dan pilihanraya sudah makin hampir.. takutnya janji kan janji PRU13 pula..

Apapun, para penderma budiman yang telah menginfakkan sedikit dari harta mereka untuk pembinaan surau ini, amat2 amat kami hargai.. tahun baru telah muncul… baharuilah derma dan amal jariah kita sebagaimana kita menderma untuk LHDN…

Wassalam, jumpa lagi

Memulakan Fasa 2 Pembinaan Surau

Assalamualaikum wbkt.

Salam sejahtera dan selamat berjumpa lagi.
Insyaallah pada akhir bulan ini Fasa 1 Pembinaan yang melibatkan pembinaan struktur asas bangunan termasuk RC Frame dan semua kerja-kerja yang melibat penggunaan konkrit akan siap sepenuhnya.

 

Gambar terkini pada 12-10-2011

Kami amat2 berharap selepas dari tarikh itu, kontraktor fasa 2, iaitu untuk kerja2 bumbung dan penyiapan keseluruhan binaan surau dapat memulakan kerja2 mereka selewat2nya pada pertengahan bulan 11 ini.

Namum begitu, Dana yang kami ada telah menyusut sehingga kurang dari RM10 ribu, selepas dibayar untuk kerja2 dalam fasa 1. Janji derma dari yang berjanji masih belum diterima. Oleh itu, kami memohon sumbangan jariah yang berterusan dari pada pembaca semua. Target kami untuk Fasa 2 ini, tidak kurang dari RM350 ribu diperlukan. Ayuh, infakkan sedikit dari harta dan wang saudara/i untuk jalan Allah.

Peluang yang ada usah dilepaskan. Bila maut menjelma, tertutuplah segala hajat dan terlepaslah peluang ini.

Menderma juga akan mengurangkan sikap bakhil kita, sikap sayangkan harta yang tidak dapat dibawa ke dalam kubur.

Wallahu a’lam

Wassalam, jumpa lagi

Penderma Senyap..

Assalamualaikum wbkt..

Alhamdulillah utk makluman, pembinaan surau telah mencapai hampir 40% dengan kerja-kerja konkrit utk rasuk atas dan bumbung konkrit anjung sedia dituang konkrit pada sabtu ini (8hb 10). Jumlah bayaran yang telah dikeluarkan kepada kontraktor setakat ini adalah sebanyak RM280 ribu dan baki akaun masih berbaki RM40 ribu. Dianggarkan utk menyiapkan fasa 1 struktur konkrit asas (frame) akan menelan belanja sebanyak RM450 ribu, maka keperluan fasa 1 sahaja masih kurang sebanyak RM130 ribu. Setakat ini janji penderma korporat sebanyak RM125 ribu masih lagi belum diterima, dan insyaallah dengan baki yang ada dan dijumlahkan dengan janji derma masih belum terima, keperluan fasa 1 dapat diselesaikan.

Fasa 2 iaitu kerja-kerja penyiapan bangunan seperti batu bata, bumbung, pendawaian dan lain-lain sebanyak RM350 ribu masih belum dapat dikumpulkan lagi. KAMI menyeru semua pengunjung blog ini mendermalah sebanyak yang termampu untuk pembangunan surau kami ini. Inilah peluang untuk beramal jariah yang pahalanya berterusan sampai sangkakala ditiupkan oleh malaikat Israfil.. Insyaallah..

KAMI juga merakam jazakallah kepada penderma SENYAP yang memasukkan derma jariah tuan puan melalui direct transfer kedalam akaun surau samada Ambank atau Maybank. Untuk makluman derma senyap terbesar setakat ini adalah RM81 ribu dan terbaru RM10 ribu. Moga Allah sahaja yang membalas pahala nya dan kami mendoakan kesejahteraan dan keberkatan tuan puan sentiasa.

Wallahu a’lam.. jumpa lagi

Pembinaan Sudah Dimulakan… Akaun Akhirat Anda Sedang Meningkat…

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua pengunjung budiman,

Alhamdulillah kesyukuran kami panjatkan kepada ALlah swt kerana memudahkan urusan kami dalam memulakan pembinaan surau yang telah terlalu lama kami rancang dan berusaha untuk merealisasikan hasrat penduduk Armada Putra dan paa Jamaah Surau.

Pada tarikh 14hb Jun 2011, tercatat sejarah baru Bandar Armada Putra, bermulalah pembinaan surau baharu kami. Kerja-kerja penanaman cerucuk dimulakan untuk cerucuk paling kedepan menghadap kiblat sebagai satu simbolik.

Pembinaan ini tidak mungkin akan menjadi kenyataan tanpa sumbangan anda semua dan bagi memastikan ianya terus berjalan dan mencapai kesempurnaan pembinaan dalam masa 7 bulan lagi, sumbangan dan derma jariah anda semua amat-amat kami harapkan.

Kepada penderma yang telah menyalurkan derma dan sumbangan anda, Akaun Akhirat anda sedang dideposit pahalanya oleh ALLah sebagaimana yang telah dijanjikanNya. bersabarlah menunggu habuannya diSANA dan bergembiralah kerana anda menjadi sebahagian daripada mereka yang turut sama terlibat membantu agama ALlah.

Rebutlah keberkatan bulan Rajab ini untuk membantu ALLAH kerana Rejab adalah bulan ALlah. Marilah terus menderma untuk saham akhirat anda!

Untuk para AJK – teruskan usaha murni anda semua. Tanpa anda semua kenyataan ini tidak akan dapat dizahirkan di atas tapak sana…

Sekian terima kasih

p/s: Sila berurusan dengan pegawai dan AJK sebagaimana dinyatakan diruangan sebelah dan sumbangan melalui Direct Bank In atau ‘online transaction” sila gunakan akaun2 surau yang telah dinyatakan.

Countdown… 98 hari lagi…

Salam sejahtera…

98 hari lagi untuk satu sejarah tercipta..
98 hari lagi untuk satu tanda aras termatri..
98 hari lagi untuk satu lagi rumah Allah tertegak…
98 hari lagi untuk merealisasikan impian penduduk Bandar Armada Putra..
Ya 98 hari sahaja lagi untuk kami mengumpulkan dana untuk pembinaan ini untuk melihat berjaya atau gagalnya usaha kami selama ini untuk menegakkan sebuah surau baru impian seluruh penduduk Bandar Armada Putra.

Insyaallah, jika perancangan kami diizinkan Allah, pada 19hb Jun kelak, akan kami mulakan CERUCUK ASAS pertama surau kami. YAB Menteri Besar Selangor telah menyatakan kesudian untuk memulakan acara menanam cerucuk pertama tersebut. Tarikh telah ditempah. Diary telah dicatat. Agenda telah diaturkan..

Nantikan tarikh itu, dan untuk sekian kalinya, kami amat mengharapakn sokongan dan bantuan tuan-tuan semua untuk sama-sama menjayakan majlis itu nanti. Untuk itu, sumbangan untuk mendirikan surau masih terbuka, silalah berhubung dengan kami atau terus sahaja Bank-in jumlah sumbangan anda kedalam akaun seperti yang tertera di bar sisi..

Sehinggan bertemu kembali.. wassalam

Permohonan Kelulusan Pelan Bangunan..

Salam sejahtera, bertemu kembali pengunjjung budiman.

Alhamdulillah, wang telah mencukupi untuk kami bergerak melunaskan tahap fasa 1 : kelulusan pelan Bangunan, insyaallah pada hari jumaat ini, 12hb Februari, kami akan ke MPK untuk urusan kelulusan, bayaran dan berbincang dengan pegawai MPK.

Semoga segala yang dirancang berjalan dengan lancar. Untuk makluman semua juga, kami bercadang untuk menganjurkan satu majlis Pecah Tanah pembinaan surau kami ini pada pertengahan bulan Jun nanti. Kami berharap pada masa itu, jumlah dana yang terkumpul akan mencecah angka RM300,000 untuk memulakan kerja-ker pembinaan.

Bantulah kami untuk membantu Agama Allah.

Wassalam.

Bermulalah Langkah Nan Seribu…

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pembaca/ pengunjung budiman.

Anda terjumpa atau memang sengaja memasuki blog ini, kami mengucapkan selamat datang dan terima kasih.

Buat semua, blog ini kami wujudkan untuk menyediakan satu platform maya untuk berinteraksi dan juga mengikuti perkembangan proses pembinaan surau baru kami, Surau Al-Qayyum, Bandar Armada Putra, Pulau Indah, Pelabuhan Klang.

Keperluan sebuah surau baru amat mendesak dengan surau sementara hanya beroperasi dalam empat lot kedai yang kurang selesa. Pengudaraan yang semestinya tidak seberapa sempurna dengan ruang yang terkurung. Tambah mendesak ialah untuk solat jumaat, para jamaah agak tidak selesa dalam ruang yang terkurung dan kepadatan yg tinggi.

Usaha tanpa mengira penat lelah kami, akhirnya pada 14 September 2009, kami mendapat kelulusan pembinaan surau baru dari Jabatan Agama Islam Selangor, JAIS dan dengan ini proses pembinaan mesti dimulakan dengan segera.

Dengan niat yang suci inilah, kami akan bergerak mencari dana sumbangan dalam apa jua bentuk samada kewangan, bahan binaan dan kelengkapan surau dari para penderma budiman sekalian.

Sila hubungi kami untuk mendapat penerangan lanjut serta proses menyalurkan derma yang dihajatkan. Sumbangan ikhlas dari semua moga diberikan ganjaran yang setimpal oleh Allah s.w.t kelak.

Pengerusi – En Saifullizan Hj Mohd Isa 012 687 4385

Naib Pengerusi – En Jaafar Juhari 016 6501 184

Setiausaha – En Khaszemi Mohd Yakim 019 337 6927

Bendahari – En Mohd Riza Mohd Yusoff 012 308 0362

Ketua Imam – Ustaz Hj Mansoor Keliwoon 012 9340 643

Imam Muda – En Mohd Zuraidi Komari 012 2510 981

Sehingga bertemu lagi, wassalam